Schrijvers en uitgevers vrezen hem allebei: de slushpile. Dit is de stapel ongevraagd aangeboden manuscripten. Tegenwoordig waarschijnlijk een fikse rij nog te lezen mails. De kans dat jouw boek uit die slushpile gefilterd wordt voor publicatie, is zeer klein.

Uitgeverijen krijgen dagelijks manuscripten. Als agenten ze aanbieden, hebben ze een streepje voor: Een externe partij ziet literaire en commerciële potentie in het boek. Boeken uit het buitenland ook. Die zijn al gepubliceerd en succesvol.

Een agent weet welk manuscript bij welke uitgeverij past. Hier gaan beginnende schrijvers vaak de mist in. Denk goed na over het soort boek dat je schrijft. Uitgevers zijn echt op zoek naar het volgende geweldige boek, geloof me.

Het is net als met relaties. Een man of vrouw kan nog zo aantrekkelijk zijn, dat wil niet zeggen dat je met hem of haar wilt trouwen.

Voorselectie

Soms maakt een redacteur een voorselectie op basis van je schrijfcv. Andere manuscripten komen op de beruchte slushpile. Vaak komen ze niet eens voorbij de stagiair.

Pardon? Komt jouw bloed, zweet en tranen niet voorbij de stagiaire? Serieus? Dan is het misschien zaak nog beter te leren schrijven. Als een stagiaire je boek afkeurt, zijn je wenslezers waarschijnlijk ook niet enthousiast. Stagiaires zijn natuurlijk supergemotiveerd om de ontdekking van nieuwe Verhoef, Van der Heijden of Römer op hun conto te kunnen bijschrijven.

Als je boek wordt afgewezen, moet je hopen op een onderbouwde afwijzing. Dit is vrij zeldzaam en dus eigenlijk een goed teken. Als je mag komen praten, wil de uitgeverij vooral peilen of je een gunfactor hebt en of hij een profschrijver in je ziet. Het betekent niet dat ze staan te springen van enthousiasme.

Je mag er wel van uitgaan dat een uitgever of redacteur een flink deel van je boek heeft gelezen. Als je manuscript afgewezen wordt, ligt dat anders. Als je boek potentie heeft, mag je rekenen op 10 – 30 pagina’s.

Hoe vergroot je je kansen in de slushpile?

Hoe ontdek je of je boek goed genoeg is om de slushpile te overleven? Laat je boek lezen. Zoek mensen die zelf schrijven, zodat ze weten waar ze op moeten letten. Of huur een redacteur in. Die zien binnen een paar pagina’s waar de problemen zitten.

De kwaliteit van je boek en je schrijfstijl zijn twee punten waar een uitgeverij naar kijkt, maar zeker niet de enige. Check je boek via het volgende lijstje om uit de slushpile te ontsnappen.

  • Zet de spanning erop, ook als je geen thriller schrijft, zoals Lucinda Riley.
  • Bouw voldoende rust in. De lezer moet op adem kunnen komen.
  • Bouw een sterk plot: Hoe bouw je je een plot? Hoe maak je gebruik van plotwendingen?
  • Geef in het begin weinig uitleg en informatie. Bouw het op.
  • Zorg dat je belangrijkste personages iets te verliezen of te winnen hebben.
  • Gebruik weinig omschrijving. Show de omgeving van een scène.

De reis van schrijver naar auteur

J.K. Rowling is 13 keer afgewezen voordat Harry Potter het levenslicht zag. Daaruit kun je afleiden dat haar boeken te slecht waren, maar ook dat het gewoon ontzettend moeilijk is voor je boek om zich uit de slushpile te vechten.

Wat kun je er aan doen? Begin klein. Schrijf korte verhalen en probeer die gepubliceerd te krijgen in een (literair) tijdschrift. Een tijdschrift loopt financieel veel minder risico dan een uitgever van boeken. Start een blog voor je naamsbekendheid. Of bel een literair agent.
Als je de kans waagt bij een uitgever, zorg dan dat ze je schrijfambities serieus nemen.
Aanmelden Schrijven.Community

De slushpile

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *