Onlangs las ik het verhaal van een publicatiegoeroe (ik ga geen namen noemen, maar het is een Duitser en hij heeft zichzelf tot publicatietopper uitgeroepen) over zijn benadering van schrijven, publiceren en boekmarketing. Hij publiceert elk jaar tientallen boeken na niets meer dan een snelle proeflezing, die hij hoogstpersoonlijk uitvoert. Verder geen redactie of niks. Zijn marketing bestaat uit gebruikmaken van meerdere Amazon technieken. Amazon is een behoorlijk grote speler op de boekenmarkt in Duitsland.

Het als een dolle publiceren van veel titels van matige of slechte kwaliteit levert op de korte termijn wel een paar centen op. Het katapulteert je als auteur niet de bestsellerlijsten (laat staan de eversellerlijsten) in. Noch bouwt het je een duurzaam merk als auteur en dat is wel wat je moet willen.

We delen we een aantal voorschriften over boekmarketing met je. Ze helpen je door de slushpile van uitgevers te glippen, zodat jouw manuscript wel gepubliceerd wordt. We hebben ze voor je gemak opgedeeld in de 10 Voorschriften voor Boekmarketing.

Voorschrift 1 in de Boekmarketing: Heb je lezer lief als je boek

Dit is het allerbelangrijkste voorschrift. Als je dit toepast, heb je het gevecht om de lezer half gewonnen. Als je dit nalaat, kun je het nooit oplossen met de andere voorschriften.

Je boek is alleen interessant als je zinnen gaan leven in het hoofd van je lezer. Als je lezers je boek niet openen, is je boek niks meer dan een stapel papier en drukinkt. Er zijn bomen omgezaagd om jouw ideeën een plek op de pagina te geven. Je bent het aan ze verschuldigd om een boek te schrijven waar lezers wild enthousiast van worden.

Als je wilt dat lezers om je boek geven, moet jij om je lezers geven.

Ken je lezer

Als je een boek wilt schrijven dat lezers willen lezen, moet je weten wat lezers zoeken.

Kies één persoon en schrijf voor hem of haar. Stephen King schrijft voor zijn vrouw. Hij heeft haar in gedachten bij scènes en als ze reageert zoals hij voor ogen heeft, weet hij dat het goed is. Als je voor één persoon kunt schrijven, kun je voor velen schrijven. Kies iemand die graag leest wat jij schrijft. Maak hem of haar je Alpha lezer.

Het creëren van een denkbeeldig alter ego als lezer is onvoldoende als we het over boekmarketing hebben. Alter ego’s vinden alles gaaf en goed wat we schrijven. Als je hen om feedback vraagt, praat je slechts tegen jezelf. Als je een Alpha lezer van vlees en bloed om feedback vraagt, krijg je toegang tot zijn of haar gedachten.

Luister naar je lezer

Zodra je één Alpha lezer te pakken hebt, kun je hem of haar vragen stellen:

  • Waarom lees je boeken?
  • Wat vind je leuk aan de boeken die je leest?
  • Wie schrijft de boeken die je graag leest?
  • Welke sites bezoek je?

Leren om je Alpha lezer enthousiast te krijgen, te dienen en te boeien, is de sleutel om miljoenen lezers te boeien en daardoor te binden.

Dien je lezer

Met het antwoord op bovenstaande vragen, kun je verzinnen wat voor soort boek je lezer wil lezen. Dus, Tijd om te Schrijven!

Veel beginnende auteurs worden verliefd op hun boek. Het boek is hun baby. Ze schrijven het hele boek en pas als het af is, beginnen ze na te denken over hoe ze hun boek aan de lezers kunnen promoten. Vervolgens besteden ze een fortuin aan het zoeken naar lezers voor dat boek. Geloof me, ik ken het.

Niet handig! In Schrijven.Community kun je vanaf het begin modules volgen over boekmarketing en publiceren. Zo leer je tijdens het schrijven je te verdiepen in de mogelijkheden voor publiceren en boekmarketing. Lezers willen geen boek dat niet voor hen is geschreven. Ze merken het als je niet om ze geeft. Om je lezer geven is waar je moet beginnen als auteur. Het is niet iets dat je aan het einde aanpakt als promotietactiek.

Boekmarketing 1 Heb je lezer lief
Heb je lezer lief als je boek

Voorschrift 2 in de Boekmarketing: Je schrijft voor je lezer, niet voor jezelf

Het tweede voorschrift is als het eerste. Het verschil tussen je boek en je dagboek is je publiek. Een boek schrijf je om je lezer in vervoering te brengen. Je dagboek schrijf je voor jezelf.

Ervaren auteurs snappen dit. Ze noemen het “Kill your Darlings”. Het zijn de zinnen, alinea’s en verhaallijnen die jij geweldig vindt. Je sloopt ze niet uit je verhaal om jezelf verdrietig te maken. Je vermoordt je lievelingen omdat je lezer er niet van gaat genieten. Dit is het offer dat je moet brengen is om te bewijzen dat klaar bent om succes te hebben.

Bent je bereid om het leesplezier van je lezers boven je eigen schrijfplezier te stellen? Zo niet, dan ben je nog niet klaar voor het een succesvolle publicatie. Echte auteurs zijn oprecht bereid om voor hun lezers te schrijven en de rommel eruit te snijden. Je vindt ze op de bestsellerlijst (of een eversellerlijst). Ze zorgen ervoor dat elke alinea een doel heeft.

Schrijf eerst de achterflap

Een oefening om je te helpen aan dit voorschrift te voldoen, is door eerst een eerste versie van je achterflap te schrijven voordat je het boek schrijft. Beschrijf waarom je boek de moeite waard is om te lezen voordat je het gaat schrijven.

Stel je voor dat je Alpha lezer vraagt: “Waarom zou ik dit boek met plezier lezen?” Beantwoord die vraag als eerste. Als je volgelingen wilt hebben, moet je eerst dienen. Daar is niks nieuws aan.

Scenarioschrijvers noemen dit “eerst de reclamecampagne schrijven”. “Begin met het einde in gedachten” of “Begin met waarom”. Ik noem het je lezer ter wille zijn.

Schrijven.Community helpt je met je boekmarketing

We hebben meerdere trainingen om je te helpen schrijven voor je lezer:

  • Schrijven voor je website: Hoe je webpagina’s kunt schrijven die lezers ook echt willen lezen.
  • Hoe je de achterflap van een bestseller schrijft.
  • Hoe je een overtuigende elevatorpitch schrijft voor je boek.
Boekmarketing 2 schrijf voor je lezer
Schrijf voor je lezer, niet voor jezelf

Voorschrift 3 in de Boekmarketing: Volhard in je ambacht

Een betere schrijver worden is moeilijker dan je denkt. Iedereen kan schrijven, weinigen kunnen een goed verhaal of boek schrijven. Het is het verschil tussen rennen om de bus te halen en Dafne op de Olympische Spelen. De meeste mensen kunnen een tandje bijzetten om een bus te halen, slechts weinigen zijn bereid om tijd en moeite te steken in de nodige training om een Olympische medaille te halen.

In 2016 wonnen 8 Nederlanders Olympische gouden medailles. Datzelfde jaar waren er slechts 5 bestsellers (meer dan 100.000 verkochte boeken), waaronder een dieetboek en een voetbalboek. Bijna twee keer zoveel Nederlanders wonnen een gouden medaille dan dat er een bestseller uit iemands vingers kwam. Als je het dieetboek van Lourens, het voetbalboek over Cruijff en de Holleeder kronieken niet meetelt, blijven er twee echte fictieboeken over: Hendrik Groen en eentje van Noort.

Trainen in het schrijven is niet eenvoudiger dan trainen voor de Olympische Spelen. Hoewel goed leren schrijven minder zweet met zich meebrengt, kan het meer tranen kosten, zoals elke succesvolle auteur je zal vertellen.

Dus wat moet je doen om te leren schrijven op Olympisch niveau?

Lees boeken over het ambacht van schrijver

Het schrijverschap is een van de weinige bedrijfstakken waarin de meesters hun geheimen delen. Begin met de memoires van succesvolle auteurs. “Over schrijven” van Stephen King is een geweldige plek om te beginnen. Het is een prima boek over het ambacht van schrijver.

Bespreek je werk met experts (een coach, een trainer, andere schrijvers)

Elke Olympische atleet heeft een coach. Jij hebt ook een coach nodig. Veel mensen in de schrijfwereld kunnen je helpen een betere schrijver te worden. Geen van hen zal bereid zijn je te helpen als je niks van je werk met hen deelt.

Ik raad romanschrijvers aan korte verhalen te schrijven, zodat je gemakkelijker feedback kunt krijgen. Het is lastig om feedback te krijgen op een roman van 80.000 woorden. Het is veel gemakkelijker om feedback te krijgen op een kort verhaal van 5.000 woorden. Feedback van echte experts maken je een betere schrijver.

Korte verhalen fungeren ook als verkoopmagneet voor je boeken. Het geeft de lezer de kans om voor weinig tijdsinvestering en tegen lage kosten kennis met jou als schrijver te maken.

Lees goede boeken

Zoals bestsellerschrijver Stephen King zegt: “Als je schrijver wilt worden, moet je bovenal twee dingen doen: veel lezen en veel schrijven. Er is geen manier om deze twee dingen te omzeilen, geen tussendoortje of kortere weg.”

Blijf schrijven!

Olympische atleten staan vroeg op om te trainen, zelfs als ze daar geen zin in hebben. Vraag maar aan Inge de Bruin die ervoor naar Amerika verhuisde en zich onderwierp aan een spartaans regime. Bestseller auteurs gaan zitten en schrijven zelfs als ze er geen zin in hebben (ik kan me er weinig bij voorstellen dat je geen zin hebt om te schrijven, maar het kan een keer gebeuren). Ze zeuren niet over schrijfblokkades. Ze schrijven!

Je vraagt je misschien af waarom de eerste drie voorschriften meer over lezers en ambacht gaan dan over marketing. Maar elk voorschrift is onderdeel van je boekmarketing. Goede marketing kan een slecht boek niet repareren, maar goede marketing voor een slecht boek ruïneert de reputatie van de auteur.

Marketing is echt cruciaal. Een goed boek met slechte marketing verzuipt in de chaos en sterft een langzame, pijnlijke en ongelezen dood.

Hoe Schrijven.Community helpt

Onze modules over boekmarketing zijn erop gericht om je te helpen een Olympisch niveau te bereiken op het gebied van schrijven en boekmarketing. In modules leiden we je door de brij aan mogelijkheden in de boekmarketingwereld. Wat voor boek je ook schrijft, wie je boek ook uitgeeft, de marketing komt voor een groot deel op jouw schouders terecht.

Boekmarketing 3 volhard in je ambacht
Volhard in je ambacht

Voorschrift 4 in de Boekmarketing: Meten is weten

Je komt veel onzin tegen over boekmarketing. Het komt in de basis echter gewoon hier op neer: Elk boek, elke auteur en elk publiek is anders. Die spannende nieuwe marketingtactiek die iemand in een Facebook-groep deelde, is misschien flauwekul. Of het is een goede tactiek die voor hem of haar werkt, maar niet voor jou. Of het is precies wat je nodig hebt om je platform naar een hoger niveau te tillen.

Hoe vind je je weg door de met smog vervuilde boekmarketingwereld?

Data. Data is het licht in de duisternis dat de flauwekul van de kennis scheidt. De volgende keer dat iemand een hete nieuwe tactiek in een Facebook-groep deelt, vraag ze naar hun cijfers. Als ze geen cijfers kunnen en willen overleggen, ga er vanuit dat ze onzin verkopen.

Hoe kom je aan marketingdata? Je experimenteert en meet je marketing. Dus wat moet je meten?

  • Hou je tijd bij
  • Meet de hoeveelheid geld die je moet investeren
  • Hou bij hoeveel inspanning je moet leveren

Als je eenmaal weet wat werkt en wat niet, kun je wat niet werkt schrappen en je tijd, geld en energie besteden aan wat wel werkt. Hoe meer je meet, hoe effectiever je marketing wordt. Het meten helpt je bij het sturen van je inspanningen, of je nu offline toespraken houdt, een podcast opneemt of veel boeken schrijft.

Schrijven.Community helpt je met

  • De Boekmarketing Piramide, Branding en de USP’s van je boek
  • Het ontdekken van je Wenslezer
  • De voor jou Ideale Media Mix
boekmarketing 4 Meet je marketing
Meet je marketing

Voorschrift 5 in de Boekmarketing: Boor geen bron zolang je dorst hebt

De uitgeefwereld zit vol wolven die weten hoe ze nieuwe auteurs van hun geld kunnen scheiden. Voor je het weet doe je zaken met “The Wolf of Wallstreet”. Ze jagen op wanhopige auteurs die snel geld willen verdienen. Denk eraan, het varkentje dat snel een huis van stro bouwde, werd opgegeten door de Grote Boze Wolf. Bouwen met stenen is duurder en tijdrovender, maar uiteindelijk steviger en duurzamer.

Kom in actie om aan je onbekendheid te ontsnappen. Als je denkt dat je altijd de goedkoopste optie moet kiezen, red je het niet in de uitgeefwereld.

Temporiseer

Het kost tijd en geld om je schrijfkwaliteiten te ontwikkelen en je platform te bouwen. De meeste schrijvers geven het op voordat ze goed genoeg zijn om succes te krijgen. Kies een tempo dat je tien jaar kunt volhouden. Publiceren is niet een manier om snel rijk te worden.

Budgetteer

De beste manier om een duurzaam tempo in te stellen, is door een budget vast te stellen voor je tijd en geld en je er vervolgens aan te houden. Zet elke maand alleen de tijd en het geld opzij dat je je kunt veroorloven. Als er jarenlang niets uit je schrijven komt, moet je nog steeds eten. Verdien genoeg om van te leven,en leef pas dan van wat je verdient.

Zeg je baan nog niet op

Er is geld voor nodig om geld te verdienen met uitgeven. Maar maak geen schulden om je boek te publiceren. Als je de stenen niet kunt betalen, hou dan vast aan je dagelijkse werk. Er zijn banen die je geld opleveren en je tegelijk helpen je schrijf-, publicatie- en marketingvaardigheden te verbeteren:

• Redacteur
• (Gast)Blogger
• Marketeer
• Webmaster

De beste (freelance) redacteuren zijn enkele van de best betaalde mensen in de branche. Zoals ze zeggen: “Publiceer of verga, de redacteur krijgt altijd z’n geld.”

Hoe Schrijven.Community je helpt

In de community hebben we een module waarin we aangeven hoe je een auteurswebsite bouwt. We behandelen daarin onder andere hoe je met SEO omgaat en welke onderdelen essentieel zijn. Een goede auteurswebsite is de basis van je boekmarketing.

boekmarketing 5 sla geen bron zolang je dorst hebt
Sla geen bron zolang je dorst hebt

Voorschrift 6 in de Boekmarketing: Zorg dat je eigenaar bent van je platform

Gratis platforms, zoals sociale media of gratis websitehosting, werken meestal maar korte tijd. Na hun kortstondige nut kunnen er verschillende dingen gebeuren.

  • Ze gaan failliet.
  • Je moet ineens betalen.
  • Ze lopen vol met spam.

De overgang van het ene gratis platform naar het andere gratis platform is vermoeiend. Elke keer dat je moet verhuizen, verlies je volgers.

Toen we met Schrijven.Community begonnen, hebben wij die fout ook gemaakt. Een gratis wordpress website met heel veel plugins voor het communitydeel. Dat werd uiteindelijk een technische nachtmerrie, dus zijn we opnieuw begonnen en toen goed. Het kost iets meer, maar dat verdien je gemakkelijk terug in tijd en minder stress. Goedkoop is duurkoop, zal ik maar zeggen.

Twitter en Facebook

Hetzelfde geld voor Twitter en Facebook. Twitter wordt overspoeld door scheldpartijen en gejank van mensen die niks beters te doen hebben. Het is haast onmogelijk om je verhaal voor het voetlicht te brengen, tenzij duizenden mensen je retweeten.

Facebook bestreed de ruis door auteurs te laten betalen om met hun lezers via Facebook te praten. Ruis opgelost. Maar nu is Facebook niet langer een gratis platform. Je kunt jaren besteden aan het opbouwen van volgers op Facebook om erachter te komen dat Facebook de Bol.com link naar je boek heeft verborgen in de hoop dat je betaalt om je verkoopbericht een boost te geven.

Nu stappen auteurs massaal over op platforms zoals Instagram. Maar op Instagram mag je niet naar je boek linken, tenzij je minstens 10.000 volgers hebt. Het is bijna onmogelijk om 10.000 abonnees op Instagram te werven zonder een duidelijke voorsprong, bijvoorbeeld al beroemd te zijn, veel geld te investeren, of door jezelf te vernederen.

Social media is een slechte plek voor auteurs om beroemd te worden. Social Media is bedoeld voor beroemde auteurs om te communiceren met de lezers die ze al hebben. Beroemd worden doe je door het beste boek te schrijven dat je in je hebt.

Social mediasites zijn geweldige plaatsen om te bezoeken, maar vreselijke plaatsen om te wonen. Ze zijn niet alleen slecht voor je geestelijke gezondheid, maar ook voor je marketing. Als iemand je iets anders vertelt, ga dan terug naar Voorschrift 4 in de Boekmarketing en vraag naar de cijfers.

Hoe moet je het dan wel doen?

Zorg dat je eigenaar bent van je platform. Net als dat je beter maandelijks hypotheek kunt betalen dan maandelijks huur af te tikken. Na 30 jaar hypotheek betalen is het huis van jou en veel meer waard dan toen je het kocht. Na dertig jaar huur betalen is er niks van jou en is het huis meer waard geworden voor de eigenaar.

Met je auteursplatform is het net zo. Je bent eigenaar van je digitale platform als je zonder gevolgen kunt verhuizen en je volgers het niet merken.

Als je afscheid neemt van Facebook, ben je alles kwijt en moet je opnieuw beginnen. Als je op Facebook een bericht plaatst en mensen vraagt je op Twitter te volgen, verbergt Facebook dat bericht omdat ze willen dat je op Facebook blijft.

Je auteursplatform bouwen op een sociaal netwerk is als het bouwen van je huis op grond van iemand anders. Of op palen of op veen. Ze kunnen je er op elk moment aftrappen en jouw harde werk voor zichzelf houden. Geloof je me niet? Lees hun algemene voorwaarden.

De twee belangrijkste dingen die je in eigendom moet hebben, zijn je website en maillijst.

Wees eigenaar van je website

Wij raden WordPress aan met een goede hostingpartij. Voor auteurs is een website de basis. Het is de spin in het web. De naaf van je wiel. Al het andere dat je online doet, moet fans, bezoekers en lezers terugvoeren naar je website om je boek te boek te kopen of om zich aan melden voor je nieuwsbrief.

Als je een blog begint, of een podcast opneemt, kun je ze op je website zetten. Als ze vanaf je website op Facebook of Twitter post, is de inhoud nog altijd van jou. Je website is ook de basis van je perspagina, je boekenpagina’s en de rest. Het is vaak de eerste plek waar lezers naartoe gaan om erachter te komen hoe ze contact met je kunnen opnemen.

Wees eigenaar van je maillijst

Zodra mensen je website bezoeken, wil je dat ze zich aanmelden voor je nieuwsbrief. Zorg dat je een professionele mail kunt versturen. Er zijn meerdere mogelijkheden, zoals MailChimp.

boekmarketing 6 eigenaar van platform
Wees eigenaar van je platform

Voorschifte 7 in de Boekmarketing: Weeg alle opties af voor je de portemonnee trekt voor je boekmarketing

Elke succesvolle auteur geeft geld uit aan marketing. Zelfs traditioneel publicerende auteurs spenderen geld aan websites, reizen, conferenties en e-mailmarketing.

Geld is niet je meest waardevolle investering. Je moet ook tijd investeren. Je kunt altijd meer geld verdienen, maar je kunt nooit meer tijd verdienen. Als tijd geld is en je hebt nooit tijd, hoe arm ben je dan? Magere Hein komt ons uiteindelijk allemaal halen.

Vraag jezelf niet af of een Abricampagne je helpt meer boeken te verkopen. Het antwoord is bijna altijd “ja”. Met elke marketingactiviteit kun je minstens één boek verkopen. Alleen omdat iets je helpt boeken te verkopen, wil nog niet zeggen dat het een verstandige investering is.

Je kunt je beter afvragen of een Abricampagne je meer gaat opleveren dan een Facebookactie, of een Adwordscampagne, of een optreden op de televisie of radio.

Weeg je opties tegen elkaar af

Om je opties af te wegen, moet je weten wat je opties zijn. Dit is waarom Voorschrift 3 in de Boekmarketing zo belangrijk is. Je wilt het ambacht van schrijven en marketing volhouden. Daarom is het zo handig om je te abonneren op schrijven.community.

Opties met elkaar vergelijken is niks nieuws. In de marketing noemen we dit “opportunity costs”. Als je ervoor kiest om vier uur aan een signeersessie te besteden, kies je ervoor om die vier uur niet te besteden aan het schrijven van je volgende boek (of wat dan ook je volgende beste alternatief is).

Het wordt ook wel de “Titanic Denkfout” genoemd. Mensen op de Titanic hadden zoveel geld en goed bij zich waar ze niet van wilden scheiden, dat ze weigerden in de reddingsboten te stappen. Gevolg: 1522 doden.

Zonder je acties te meten, wordt het lastig je opties tegen elkaar af te wegen. Daarom is Voorschrift 4 in de Boekmarketing belangrijk. Het meten van je opties helpt echter geen snars als de gegevens die je verzamelt je niet helpen betere beslissingen te nemen.

Hou de kosten van je boekmarketing bij

Boor geen bron zolang je dorst hebt (Voorschrift 5 in de Boekmarketing). Sommige auteurs hebben weinig tijd en geld. Een tijdarme auteur zal een andere optie kiezen dan een auteur die weinig geld én weinig tijd heeft. Een auteur met veel geld kan iemand inhuren om een website te bouwen, terwijl een auteur met veel tijd leert hoe hij het zelf moet doen.

Als je weinig geld en weinig tijd hebt, moet je je afvragen of je er klaar voor bent om een bestsellerauteur te worden.

Om succesvol te publiceren, moet je schrijven tot een prioriteit maken. Dat betekent tijd en geld investeren. Hoe kun je bestsellers schrijven en verkopen als je geen zin hebt er tijd en energie in te steken?

Hoe Schrijven.Community je helpt

  • Meld je aan en ontvang ons E-Boek “Ik wil een boek schrijven” helemaal gratis
  • Volg de modules over schrijven, boekmarketing en publiceren
  • Lees onze blogs
boekmarketing 7 opties afwegen
Wees je opties af voor je de portemonnee trekt

Voorschrift 8 in de Boekmarketing: Omring jezelf met snuggere auteurs

Sommige dingen leer je het beste van andere auteurs. Hoe slimmer je auteursvrienden, hoe meer je van ze leert. Alleen, het is lastig om auteursvrienden te maken om meerdere redenen.

Reden 1: Kunstmatig

Veel auteurs hebben alleen interactie met andere auteurs in Facebook-groepen of andere online forums. Het is moeilijk om echte vrienden te maken op Facebook, omdat mensen alleen zien wat jij wilt dat ze zien. Dit leidt tot een verkeerde projectie van je ware zelf. Je Facebook-profiel wordt een masker. Als iedereen maskers draagt, is het moeilijk om een echte gemeenschap te vormen.

Facebook-groepen kunnen een geweldige plek zijn om te beginnen. Je hoeft niemand te kennen om lid te worden van boekmarketinggroepen. Je kunt je beperken tot podcasts luisteren en blogs lezen. Facebook-groepen zijn echter geen vervanging voor echte vriendschappen met collega-auteurs.

Typen is onvoldoende. Auteurs hebben een plek nodig waar ze kunnen praten. Het hoeft niet in dezelfde kamer te zijn, maar het moet wel face-to-face zijn. Een community die regelmatig op Zoom samenkomt, is onmetelijk beter dan een Facebook-groep waar mensen naar elkaar typen en vaak klikken.

Je krijgt pas een band met mensen als je hun gezicht ziet en hun stem hoort. Deze band kan je helpen de moeilijke tijden van schrijven te doorstaan. Als je even vastzit, of als je innerlijke redacteur je lastigvalt. Als je elkaar ontmoet, of via een videoconferentie contact hebt, wacht je een tweede uitdaging.

Reden 2: Trots

Trots maakt het moeilijk om auteursvrienden te maken omdat het auteurs ervan weerhoudt hun fouten te delen en vragen te stellen. Er is altijd de sociale druk om te doen alsof je alles perfect voor elkaar hebt. Zeker als je op jacht bent naar een uitgever. Als iedereen zijn fouten verbergt, kun je als schrijver alleen leren van de fouten die je zelf maakt. En als er iets vervelend is, is het leren van je eigen fouten.

Deel de fouten die je maakt. In je schrijfwerk, in je boekmarketing en in je publiceren. Als jij je fouten deelt, delen andere schrijvers hun fouten en leer je van elkaars fouten. Schrijvers die nederigheid omarmen, merken dat er geen limiet is aan wat ze op de gemakkelijke manier kunnen leren.

Reden 3: Jaloezie

Als trots ons ervan weerhoudt om van elkaars fouten te leren, weerhoudt jaloezie ons ervan om van elkaars succes te leren. Auteurs zijn vaak bang om hun successen te delen. Een paar daargelaten natuurlijk. Jaloersheid is gif voor elke community, maar vooral onder auteurs waar het succes niet evenredig is verdeeld. Kun je bevriend zijn met een auteur die 80 keer meer boeken verkoopt dan jij?

Jaloers gedrag kan een barrière vormen tussen jou en de auteurs waar je van kunt leren. Zodra de jaloezie voet aan de grond heeft, stop je met jezelf te ontwikkelen als auteur en begin je de auteurs om je heen te haten. Het verzandt in kinderachtig gedrag en zinloze discussies via blogs of op social media. Je stopt op zijn minst met leren van de auteurs die verder zijn in hun reis van schrijver naar auteur. Bescherm je tegen jaloezie.

Als je wilt leren van slimme auteurs, moet je je neiging tot jaloezie vergeten.

Hoe Schrijven.Community helpt

In Schrijven.Community kun je zelf groepen beginnen. Je kunt bijvoorbeeld een schrijfgroep starten, of een groep over uitgeven of boekmarketing. Schrijven.Community is een veilige omgeving. We modereren op taalgebruik en gedrag bijvoorbeeld. Je kunt vragen stellen over schrijfonderwerpen, wedstrijden, marketing en uitgeven en je krijgt altijd een serieus antwoord.

boekmarketing 8 slimme auteurs
Omring jezelf met slimme auteurs

Voorschrift 9 in de Boekmarketing: Publiceer vooral je eerste boek niet als eerste

Dit is voor schrijvers een controversieel gebod. Weinig schrijvers en auteurs zijn het oneens zijn met Voorschrift 3 in de Boekmarketing: Volhard in je ambacht. Veel auteurs vinden het eerste boek dat ze geschreven hebben een meesterwerk.

Maar dé manier om te leren hoe je een boek moet schrijven, is door een boek te schrijven. Net als dat de eerste race van een atleet niet voor een gouden medaille is, is je eerste boek geen meesterwerk. Usain Bolt heeft er zeven jaar over gedaan om zijn tijd op de 200 meter van 21,60 naar 19,30 te brengen. Die 2,30 seconden was zeven jaar trainen en het verschil tussen niets en Olympisch goud.

Als je je eerste boek klaar hebt, sta je er nog te dicht op. Het kost gewoon tijd en ontwikkeling van je ambacht om het perspectief te zien in de tekortkomingen van je eerste schrijfsels.

Stop nooit met schrijven

Veel schrijvers proberen te lang en te hard om dat eerste boek gepubliceerd te krijgen. Soms leidt het tot een burn-out van de schrijver. Deze schrijvers eindigen vaak met tientallen afwijzingsbrieven, of ze gaan over op zelf uitgeven en eindigen met slechts tientallen verkopen, wat nog erger is. Ze stoppen met schrijven omdat ze denken dat ze niet goed genoeg zijn.

Iemand had deze schrijvers moeten vertellen dat ze meer schrijftraining nodig hebben, meer schrijfmeters moeten maken. Daarmee voorkom je de burn-out en teleurstelling en gaan ze misschien toch de reis van schrijver naar auteur maken.

Van sommige auteurs, zoals Stephen King, wordt dat eerste boek nooit gepubliceerd. Anderen lukt het jaren later met nieuwe vaardigheden terug te keren naar hun eerste boek en het om te vormen tot een meesterwerk.

Na een paar jaar schrijven terugkeren naar je eerste boek is als de bemanning van Star Trek Voyager die vanuit het Deltakwadrant thuis komt. Je had geen idee hoe slecht je eerste manuscript was. Nu je het weet, besef je dat je de kennis en kunde hebt opgepikt om er iets aan te doen.

Doe jezelf een plezier en publiceer je eerste boek niet als eerste. Laat dat eerste boek de leerervaring zijn die het moest zijn. Schrijf je volgende boek. Je bent schrijver! Schrijven is wat je doet. Dus schrijf je volgende boek.

Megahit of blindganger

Niks is beter voor je carrière dan je eerste boek dat een megahit wordt. Succes leidt tot succes omdat je bij elke overwinning meer geloofwaardigheid en marketinggeld hebt. Succesvolle auteurs die naar het schijnt achteloos vanuit de heup raak hebben geschoten, hebben meestal meerdere boeken op hun harde schijf staan. Voorbeelden? J.K. Rowling en Stieg Larsson. Hun “eerste” gepubliceerde boek is eigenlijk het derde of vierde boek dat ze hebben geschreven.

Als je eerste boek een blindganger is, blijven de deuren van de traditionele uitgeverijen vaak angstwekkend dicht. Auteurs met een slechte verkoopgeschiedenis hebben een slechte verkoopgeur om hun heen hangen. Geen enkele uitgever wil er in de buurt komen.

Als je zelf je boek uitgeeft, kosten slechte verkoopcijfers je geld. Het geld dat je aan dat eerste boek uitgeeft, kun je niet uitgeven aan je volgende boek. Dat creëert een vicieuze cirkel. Hoe meer geld je verliest, hoe minder geld je overhoudt om te investeren in volgende boeken. Deze vicieuze cirkel kun je vermijden met oefening en geduld.

boekmarketing 9 je eerste boek niet als eerste
Publiceer vooral je eerste boek niet als eerste

Voorschrift 10 in de Boekmarketing: Blijf trouw aan jezelf om een zo sterk mogelijk auteursmerk te bouwen

Het eerste voorschrift ‘Heb je lezer lief als je boek’ is het belangrijkste. Het tiende Voorschrift in de Boekmarketing vormt de climax. Als je een goed auteursmerk wilt bouwen, volg dan de eerste negen voorschriften.

‘Merk’ is een trendy woord voor een oud concept. Onze ouders hadden het over ‘reputatie’. Nog langer geleden hadden ze het over ‘je goede naam’.

Je krijgt maar één reputatie en daar moet je het mee doen. Wees trouw aan wie je bent als auteur. Je auteursmerk is geen foto, logo, genre of verzameling lettertypen. Het is het verhaal dat je vertelt over jezelf en, nog belangrijker, het is het verhaal dat anderen over jou vertellen.

Het duurt een leven lang om je reputatie op te bouwen. Er is maar één domme fout voor nodig om hem te vernietigen. Denk er bij het doen van beloften aan je lezer aan dat je lezer verwacht dat je je aan je woord houdt.

Laat je merk groeien

Auteurs doen beloftes aan lezers door boeken te schrijven. Lezers gaan ervan uit dat je volgende boek hetzelfde zal zijn als je laatste boek. Mensen verwachten dat de boeken van Stephen King duister zijn, die van Thomas Ross over de fouten van de Oranjes en de regering gaan en dat Saskia Noort thrillers schrijft.

Je kunt je merk laten groeien, maar het groeit waar het wordt geplant. Plant je merk daar waar je rest van je carrière wilt doorbrengen. Hoe succesvoller een merk wordt, hoe moeilijker het is om iets anders te schrijven dan wat lezers verwachten. J.K. Rowling schrijft nu onder de naam Robert Galbraith.

Sommige auteurs realiseren zich pas dat hun eerste boek de koers voor de rest van hun carrière bepaalt als het te laat is. Publiceer je eerste boek daarom niet te snel. Het is prima om een boek te schrijven en het een tijdje vast te houden om te zien of het de moeite waard is om te publiceren.

Het klinkt raar, ik weet het.

Hoe Schrijven.Community helpt

In onze modules over boekmarketing besteden we aandacht aan branding. Hoe zet je jezelf neer als een “schrijfmerk”? Hoe zorg je voor consistentie? Kijk in de spiegel en naar je lezers. Kijk door de ogen van je lezers en door de spiegel van je lezer.

De tien voorschriften in de boekmarketing vormen geen stappenplan. Het zijn richtlijnen. Als je ze volgt, heb je de vrijheid om veel dingen uit te proberen. Het zijn de voorschriften die bestsellerauteurs volgen. Soms ontdekken zij ook pas de voorschriften door er een te overtreden en te leren van de pijnlijke ervaring.

Jij kunt leren van hun fouten en deze voorschriften naleven om een betere schrijver of bestsellerauteur te worden.

boekmarketing 10 auteursmerk
Maak van jezelf een auteursmerk