Ik hou ervan om in meerdere tijdlijnen en vanuit meerdere standpunten te schrijven. Dat heeft iets te maken met mijn concentratiecurve als auteur. Ik ben er snel flauw van om te lang in het hoofd van een bepaald personage te zijn. Of in een bepaalde tijd en plaats.

Ik moet er tussenuit en anders schrijven om het fris te laten voelen.

Volg je tijdlijnen visueel

Ik moet mijn tijdlijnen naast elkaar zien, zodat ik kan bijhouden wat er in elk hoofdstuk gebeurt. Alleen zo kan ik kruisverbanden plannen en reacties ontdekken. Ik houd mijn tijdlijnen bij met behulp van een spreadsheet.

In een bepaalde rij noteer ik het hoofdstuknummer, de gezichtspunten van de personages, de datum en tijd van de scènes en een korte samenvatting.

Ik weet dat veel auteurs gekleurde notitiekaarten gebruiken met hetzelfde effect. Het maakt niet uit welk systeem je gebruikt. Het gaat erom dat je een visuele weergave maakt van wat de lezers ervaren, of leren in elke tijdlijn terwijl ze het boek lezen in de hoofdstukvolgorde die jij ontworpen hebt.

Plan kruisverbanden en tegenstrijdigheden

Ik denk dat een deel van het plezier van het lezen van een boek in meerdere tijdlijnen, is zien hoe de auteur de tijdlijnen heeft bedacht. Hoe ze elkaar kruisen, met elkaar in lijn komen, of juist tegenspreken.

Ik denk dat het verstandig is om vooraf na te denken over de structuur van je tijdlijnen. Of in elk geval in het begin van je schrijfproces. Zijn er momenten, bijvoorbeeld bij de climax, waar je iets spannends wilt laten gebeuren in de ene tijdlijn en iets even opwindends in de andere? Dan kun je ervoor zorgen dat de lezer die secties achterelkaar kan lezen.

Of wil je dat je boek zo in de pas loopt dat de spannende momenten in de tijdlijn uit elkaar liggen? Dan kan de lezer in en uit climaxmomenten dobberen. Als je geen planner bent, kan het plannen van intersecties en het met elkaar in lijn brengen tijdens het schrijven of het herschrijven komen.

Laat je verrassen door de emotionele beleving

Laat ik je hier een voorbeeld van schetsen. Twee personages hebben 5 jaar verkering gehad. Nadat het ene personage om het leven is gekomen bij een auto-ongeluk, bezoekt het andere personage het strandhuis waar ze voor het eerst gekust hebben.

In een latere scène, in de tijdlijn bijvoorbeeld een maand voor het ongeluk, blijkt dat het andere personage datzelfde strandhuis heeft bezocht, direct na het beëindigen van de relatie.

Deze scènes werken als de toegift van een cabaretier. De lezer ervaart nieuw plezier door een soortgelijke ervaring, maar op een nieuwe manier en met hopelijk een nieuwe inkijk in het karakter van de personages. Of je nu een planner bent of niet, ik moedig je aan om open te blijven staan voor verrassende emotionele belevingen.

Opnieuw schikken van tijdlijnen

Een van de belangrijkste redenen waarom ik een visuele weergave van mijn tijdlijnen bewaar, is dat ik de hoofdstukken gemakkelijk opnieuw kan schikken. Zo kan ik bepalen of een nieuwe volgorde de lezer helpt het boek anders te ervaren.

Herschik de rijen op je spreadsheet of je notitiekaarten aan je muur. Kijk hoe het voelt om de punten op de tijdlijnen in die nieuwe volgorde te lezen. Je kunt nieuwe kansen ontdekken voor het in lijn met elkaar brengen van zaken, of delen in je verhaal met een te traag tempo oplossen.

Ook het ontdekken van plotgaten of nieuwe subplots wordt inzichtelijker.

Gun jezelf tijd en ruimte

Zodra ik de wijzigingen in m’n spreadsheet heb doorgevoerd, voer ik de wijzigingen door in m’n manuscript. Ik gun mezelf dan genoeg tijd om het project te laten liggen. Voor mij zijn deze tijd en ruimte de sleutel om m’n manuscript te ervaren zoals een lezer dat zou kunnen.

Als ik de herziene volgorde vers van de pers herlees, zal de oude volgorde me te bekend voorkomen. Ik kan dan niet zeggen of de wijzigingen werken of niet. Als ik mezelf tijd en ruimte geef, ben ik objectiever en kan ik evalueren of ik iets heb gedaan dat magie creëert of dat ik iets anders moet proberen.

Aanmelden Schrijven.Community

Laatste update 9 mei 2022 door Edwin

Meerdere tijdlijnen schrijven vanuit meerdere perspectieven
Getagd op:                                                        

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.