Ik roep al een paar blogs achter elkaar dat het schrijven van ‘25’ voor mij een ‘appeltje-eitje’ was. Dat komt voor een groot deel door de achtergrond. De locatie was voor mij al bekend, een deel van de hoofdpersonages was voor mij al bekend. Dat af me een levensgroot voordeel: ik kon me focussen op een paar nieuwe personages en goed nadenken over andere elementen van het verhaal.

Bekende personages, nieuwe én bekende achtergrond

Ik vind het leuk om dezelfde personages vaker te gebruiken. Ze worden een soort vrienden van me en wat je met real life vrienden niet doet, doe ik met karakters in verhalen wel: ik breng ze in de problemen en kwak ze in het diepe. Vervolgens wacht ik af wat ze gaan doen en hoe ze zich eruit redden.

In ‘25’ wordt een van de hoofdrollen vertolkt door Jan-Kees Veneman, een blonde reus uit Warffum. Een afstammeling van echte Groninger boeren. Best actueel nu. Zijn vriendin is de van origine Egyptische Yanara Hossan. Dat geeft me als schrijver gelijk een heel palet aan mogelijkheden voor hun achtergrond.

Hoe zijn ze bij elkaar gekomen? Hoe gaat de relatie? Zijn er onderling etnische spanningen? Et cetera. Veel om mee te spelen en dat maakt het tegelijk lastig. Yanara is klein van stuk. Jan-Kees is twee meter. Yanara is opvliegend. Jan-Kees is de rust zelve (meestal). Dat moet ik dan dus volhouden door het verhaal heen.

Reageren

Ook de manier waarop ze op elkaar reageren moet consistent zijn. In ‘25’ bijvoorbeeld weet Yanara zeker dat Jan-Kees haar bedriegt. Dat is natuurlijk een redelijk existentiële vraag voor je relatie. Omdat ik ze allebei al kende, heb ik dat op een mooie en geloofwaardige manier kunnen uitwerken (vind ik zelf).

De setting draagt eveneens aan bij aan het vormen van een achtergrond. Jan-Kees is journalist in Groningen. Yanara heeft in een islamitische slagerij gewerkt en werkt nu als baristo in de stad. Het zijn stukjes achtergrond die helpen een personage in een bepaald licht te schetsen. In het geval van Jan-Kees is het heel handig dat hij journalist is. Het geeft hem (en dus mij) de kans om overal zijn neus in te steken.

Nieuwe personages, nieuwe, onbekende achtergrond

Ik vind dat een verhaal niet zonder nieuwe personages kan. Ik probeer de achtergrond en het karakter van nieuwe personages deels naar voren te laten komen in dialogen. Uit de manier waarop mensen (personages) op elkaar reageren, kun je veel leren over hun karakter (ook als schrijver over je eigen personages).

Ook gedachten van karakters opschrijven helpen me bij de vorming van de achtergrond van een nieuw personage. Dat wil niet zeggen dat ik alle gedachten van een personage in een verhaal verwerk. Ze helpen mij bij het vormen van een beeld van het personage. Dat wil niet zeggen dat ze interessant genoeg zijn om de lezer mee lastig te vallen.

Wat me zeker helpt bij het vormen van een nieuw personage, is me voorstellen hoe ze eruit zien. Of de manier waarop ze praten. Het merk auto waar ze in rijden. Of de prijs van het horloge dat ze dragen. Het geeft me gelijk een beeld van hun inkomen en hoe ze in het leven staan. Zo heb jij er vast ook een heel aantal. Deel ze met me in de opmerkingen als je wilt.

We horen graag jouw mening. Als je het leuk vindt om me te volgen, kun je je ook aanmelden voor de nieuwsbrief van Schrijven.Community. Dan mis je in elk geval niks. Als je mijn schrijven wilt volgen, kun je terecht op Edwinbierling.nl.

Laatste update 16 september 2022 door Edwin

Mijn Reis van de Held – De Achtergrond
Getagd op:                                

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.