Het lijkt me onnodig te zeggen dat een briljante openingszin een verhaal dat andere kwaliteiten mist, niet kan redden. Noch dat je verhaal klaar is voor publicatie op basis van de perfecte opening alleen. Maar in een schrijfmarkt waarin tijdschriften en uitgeverijen grote hoeveelheden inzendingen ontvangen, kan een onderscheidende openingszin helpen om je verhaal eruit te laten knallen. Open je verhaal op afstand en sluip naar binnen.

Open op afstand en sluip naar binnen

Films beginnen gewoonlijk met een close-up beeld. Vervolgens wordt de camera panoramisch teruggetrokken. Vaak heeft dit een onthullend effect, zoals wanneer iets dat een naakte vorm lijkt te zijn in feite wordt onthuld als een stuk fruit. Forrest Gump open bijvoorbeeld met een ronddwarrelend veertje dat eindigt op een boek. Dat boek blijkt het boek van Forrest te zijn, die het opent en het veertje erin legt.

Deze techniek werkt zelden tot nooit in proza. De meeste lezers geven er de voorkeur aan om “geaard” te zijn in de context om vervolgens in te zoomen. Open je verhaal dienovereenkomstig. Lees ook het tussendoortje over de kleine haken.

4 van 10 manieren om je verhaal vol gas te starten: Open op afstand en sluip naar binnen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *