Introduceer voor deze plottwist een autoriteitsfiguur in je verhaal. Er zijn zoveel richtingen die je met deze in kan slaan. Misschien denken twee personages dat ze weten wie de slechterik is, dus proberen ze in te breken in zijn of haar kantoor om gepakt te worden door een bewaker of een politieagent. Of een personage probeert weg te sluipen uit de klas om een goede daad te doen, maar komt de directeur of een leraar tegen.

In beide voorbeelden zijn er vragen die beantwoord moeten worden. Wat gaat de autoriteitsfiguur doen? Hoe komen de personages uit hun hachelijke situatie? Komen ze er wel uit? Als dat mislukt, wat betekent dat dan voor wat ze oorspronkelijk van plan waren te doen?

Naast deze initiële vragen kun je nu consequenties voor de langere termijn introduceren. Blijft de autoriteitsfiguur ook na de eerste ontmoeting bij het verhaal betrokken? Is de autoriteit een kracht ten goede of ten kwade? Proberen ze gewoon het goede te doen en de regels te volgen, of zijn ze op de een of andere manier corrupt? En onthoud natuurlijk dat ze zich kunnen ontwikkelen, zoals alle andere personages.

Een leuk idee om mee te spelen bij het introduceren van een autoriteitsfiguur is de spanning tussen doen wat voelt als het juiste en doen wat het wettige is. Soms passen die niet zo goed als we zouden verwachten. Lezers houden van het volgen van personages die in moeilijke situaties worden geplaatst en worden gedwongen om moreel moeilijke beslissingen te nemen. En vaak helpt een autoriteitsfiguur om de morele inzet te versterken. Lees ook de plottwist: er gaat iets kapot.

Aanmelden Schrijven.Community

Plottwist: Een Autoriteitsfiguur
Getagd op:                                                        

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *